![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
| Namn: Knogen |
| Stad: Orsa |
| Skickat: 00:06 - lör 16 maj 2009 |
| Insu>
Jo, du var inne på det redan i första inlägget, och det avsnittet kunde varit plankat från ett av mina egna (eller vice versa, eller...SKIT SAMMA!). Jag har betydligt större respekt för lagen nedanför elitserien, och jag tycker det är där man finner den idrottsliga själen som gör att åtminstone jag gillar ishockey. Jag håller också verkligen med om att det ser riktigt illa ut med de som kallar allsvenskan för skitserie. Det är lagen i den serien som i mångt och mycket förser ES-lagen med spelare. De förtjänar definitivt mer respekt än att kallas skitlag. Vi kommer ju faktiskt också från de ruffiga kvarteren, så i så fall är även vi ett skitlag (vilket säkert våra vänner på andra sidan sjön instämmer i). Vidare håller jag med om att så länge serieupplägget ser ut som det gör, och så länge vi har en kvartett lag som inbördes fjamsar runt om SM-guldet, så kommer alltid kvalserien vara mer intressant. Ja, inte bara kvalserien, utan även streckstriderna i såväl AS som ES. Av just den anledningen hoppas jag mer än något annat på att hybrislagen gör allvar i saken och drar österut (och förhoppningsvis självdör på kuppen). Inget hade kunnat vara mer positivt för svensk ishockey. Faktiskt. ...men nu tappade vi fokus där för ett ögonblick. Saken är ju den att man under alla år innan 2004 bara ville uppåt. Sedan kom vi dit. Vi smakade på flärden, och allsvenskan i all ära men nog fan vill man dit igen. Om inte annat så för att knäppa såväl experter som hybrisfjantar på näsan. |
| Namn: Insu |
| Skickat: 23:46 - fre 15 maj 2009 |
| Knogen>
Njae, vi har nog olika uppfattning där. Jag tror inte jag har så stor auktoritet, även om jag gärna gör min stämma hörd. Och hålla käften blir nog aldrig riktigt min tekopp ;-) Men det är väl också så att det där med elitserien inte är så himla viktigt för mig. När MIK degraderades och jag plötsligt stod och frös bland femhundra andra i Björkängshallen istället för bland femtusen i Globen – då upptäckte jag att jag faktiskt tyckte det var roligare. Och att sitta framför webbradion och lyssna på Klabbarparn när han refererade Nybro-Mora gav mig mer tillfredställelse än att se Färjestad-Mora direktsänt på Canal+ HD. Att alltid sträva uppåt när man sysslar med elitidrott är självklart – det ligger i sakens natur. Och om MIK skulle lyckas med det ännu en gång vore det makalöst. Men när det kommer till kritan tycker jag att allsvenskan är roligare än elitserien och kvalserien roligare än SM-slutspelet, där klubbarna för inbördes beundran gör upp om guldmedaljerna. Så att jag inte tror att MIK fixar att ta klivet upp under nuvarande omständigheter, det gör liksom inte så mycket. Jag gillar dem ju ändå… |
| Namn: Knogen |
| Stad: Orsa |
| Skickat: 23:30 - fre 15 maj 2009 |
| Insu, PeO>
Om jag har förstått saken rätt är jag alltså den där flummaren som glider runt ett par deci ovanför marken, Insu är "the negative creep" och PeO ligger och fladdrar däremellan någonstans? :-) Davedist> Du får ju inte ta det här ögonblicket ifrån mig nu! Det är knappast verje dag jag får chansen att hugga på Insu :-) Som om det vore nåt att sträva efter :-P Jag tror vi vet så pass väl var vi har varandra att vi kan bli oense om en sak utan att bli osams. Ja, det är alltså vad jag tror... |
| Namn: Knogen |
| Skickat: 23:22 - fre 15 maj 2009 |
| ...och med burdust menar jag alltså det där med att du borde hålla käften :-) |
| Namn: Knogen |
| Stad: Orsa |
| Skickat: 23:21 - fre 15 maj 2009 |
| Insu>
Jag tvivlar inte en sekund på ditt engagemang och stöd. Inte heller på att du skulle jubla i högan sky om vi gick upp igen. Tvärtom skulle jag bli högst förvånad om du inte gjorde det. Däremot är du väl kanske inne på rätt spår när du kommer in på vad man bör säga högt och inte, även om jag inte skulle uttrycka mig så budust som du. Som du säger har det en filosofisk aspekt, på mer än ett sätt. Jag vet inte vad det är för fel på liknelsen med börsbolag? Som jag sa förut tillhör vi alla Mora IK. Supportrar, spelare, styrelsemedlemmar, sponsorer ledare och alla andra krafter runt klubben. Åtminstone jag känner att jag har ett visst ansvar som supporter. Vi har förvisso ett privilegium som supportrar, som jag ofta tjatar om. Vi kan och vi får tycka till om saker på ett helt annat sätt än vad spelare, ledare, tränare, och styrelsemedelmmar helst bör göra. Jag kan dock tycka att det är en lite frihet under ansvar. Att som stor "tyckar"-auktoritet, som jag ändå tycker att du är, säga att du inte tror på MIK:s uppsatta mål och det klubben jobbar för - även om du nu stöttar det - kan få även den mest troende att vackla. Jag inte bara tror, utan jag är ganska övertygad om att det inte är bra. I alla fall om det får en vidare spridning. Som jag sa tidigare är det väldigt lätt att sprida en negativ dimma runt klubben, där vi intalar oss själva att vi nog inte kan, att det nog är hopplöst ändå, att våra förutsättningar suger, o.s.v. o.s.v. Jag måste vara galen, men jag håller inte med i det tänket. Vi har på många plan bättre förutsättningar än många andra lag i samma serie. Vi har en enorm kompetens, såväl i ledarstaben som på spelarplanet. Vi har dessutom ett fyrtorn i kulturen (som jag hävdar var en av de särklassigt största anledningarna till att vi gick upp 2004). Skit samma att vi är fattiga, skitiga och fula! Skit samma att Leksand är mycket större än oss! Skit samma att vi inte egentligen kan flyga. Vi ska fanimej flyga ändå! Det är lite av det tänket jag vill ha. Det är det tänket jag vill umgås med. Inte ett "Nej, någon elitserie blir det förmodligen aldrig igen". I min värld existerar inte sådant, och förhoppningsvis inte hos ledare och spelare heller. För DÅ är vi verkligen helrökta. |
| Namn: Insu |
| Skickat: 23:08 - fre 15 maj 2009 |
| Davedist>
Jag vet inte om det är så onödigt – utan att vara för högtravande så finns det faktiskt en intressant filosofisk aspekt här: kan man vara en bra supporter när man inte tror på lagets målsättningar? Och ska man i så fall ventilera sina åsikter eller hålla tyst? För övrigt delar jag PeOs uppfattning i stort, även om vi framför den på lite olika sätt ;-) |
| Namn: PeO |
| Skickat: 23:01 - fre 15 maj 2009 |
| Insu, Knogen: Jag tror fullt och fast på att det är möjligt att nå ES igen men, bortsett ett ovisst seriesystem, kan det mycket väl dröja trettio år till. Eller inte. Vi måste få ut max ur alla spelare samtidigt, publiken måste rida på en entusiastvåg för att elda på matcherna, våra allsvenska konkurrenter måste alla göra en mellansäsong, minst ett ES-lag måste göra en skitsäsong och resultaten i KS måste vara osannolikt gynnsamma. Totalt gör detta chansen liten. Vad som är så skönt i allt detta är att chansens storlek är omöjlig att beräkna och därför kan vi satsa varje ny säsong som om chansen vore stor just den säsongen. Alltså; fullt ställ och siktet mot ES!
Gloa: Bra idé, men det kräver en del tankearbete för att inte förvirra fansen. Borde kunna ske inom ramen för Supporterliraren. Läsare: Håller inte med riktigt, det är när det bär överstyr till personangrepp som klubben försvaras. Båda de synpunkter du ger exempel på är väl sånt som ventilerats ganska friskt? Klubbens slutenhet är en av mina käpphästar. Jag tror det är på väg åt rätt håll dock. |
| Namn: Davedist |
| Stad: Uppsala |
| Skickat: 22:58 - fre 15 maj 2009 |
| Vilket onödigt gnabb. Vi håller väl ala på Mora. Räcker inte det?
Och nog fan HOPPAS vi alla att Mora går till elitserien. Det är väl det som är viktigt? För övrigt vore det kul om någonting hände snart på värvningsfronten. Gärna två backar varav en tung jävel och en som kan stänka in lite skott från blå. |
| Namn: Insu |
| Skickat: 21:59 - fre 15 maj 2009 |
| Knogen>
Jag vet inte riktigt vart du vill komma med ditt svar – kanske att jag helt enkelt borde hålla käften med att jag inte tror att MIK går till elitserien? Och det kan väl vara så att du har rätt i det. Jag tycker dock att du blandar ihop begreppen lite. Att MIK har målet att nå elitserien stöttar jag till 100 procent, genom att gå på matcher när jag har möjlighet och även bidra ekonomiskt – till exempel genom att köpa souvenirer och delta aktivt i kampanjer såsom supporterliraren. Att jag sedan är begränsad i min tro är liksom som det är. Och när du jämför med styrelseledamöter i börsbolag blandar du verkligen äpplen med päron. Om jag satt i MIKs styrelse och hade den uttalade tron att jag inte trodde föreningen skulle nå de uppsatta målen vore det tjänstefel, och då ska jag naturligtvis avsättas. Men nu gör jag inte det. Jag är bara en vanlig supporter, som inte tror att MIK kommer att fixa att nå sitt mål under nuvarande omständigheter: ekonomi, seriesystem, maktfördelning, demografi etc. Det kanske gör mig till en sämre supporter? Men det minskar inte mitt stöd för MIK. Jag tycker allsvenskan är en kul serie, där vi får chansen att möta lillebror ett par gånger om året, där vi kan slåss om de främsta platserna – och där vi kan få drömma om en plats i högsta serien. Om vi sedan ännu en gång skulle få uppleva det mirakel som skedde en påskafton för drygt fem år sedan, då kommer jag att jubla högst av alla. |
| Namn: Gloa |
| Skickat: 21:43 - fre 15 maj 2009 |
| Ett förslag:
Skulle inte någon som är duktig på att skriva kunna slänga ihop en stilig A4-plansch i PDF-format, och lägga ut för nerladdning här på FF? Syftet med denna plansch ska vara att folk ska kunna skriva ut och tejpa upp på sina arbetsplatser, anslagstavlor och liknande. Texten bör vara ganska stor, lättläst och utan "krussiduller". -Men ändå slående! Rubriken skulle kunna vara nått i stil med: "Det är DU som bestämmer Mora IK´s framtid!", "Tillsammans för MIK" eller något liknande. Tyngden i textan ska ligga på hur viktigt det är att vi alla gör allt för att bidra till Mora IK´s välfärd, och radda upp alla sätt att göra det på. Understryka att det te.x inte blir några bra nyförvärv om folk inte köper sovenirer, biljetter och likanande. Tror att det är väldigt viktigt att det framgår klart och tydligt att det är MIK´s supportrar, INTE klubben, som ligger bakom propagandan. |
| Namn: Dumbell |
| Skickat: 19:08 - fre 15 maj 2009 |
| Dressman//
10% kan nog vara lite mycke för vissa va? Men att sätta in pengar på det kontot är en bra idé! Men många bäckar små blir som bekant mycket i slutändan. Om man så bara kan avvara några tior så är de bra. |
| Namn: Dressman |
| Skickat: 18:40 - fre 15 maj 2009 |
| Om man skulle få in lite mera pengar till klubben som man älskar i med eller motgång så föreslår jag att man går en men betalar för två, sedan en stående överföring till suporterliraren där arbetsgivaren drar 10% av lönen, |
| Namn: solleröleksing |
| Skickat: 18:25 - fre 15 maj 2009 |
| Klart Mora har chans att gå upp till elitserien igen ,varför inte? Samma sak gäller väl aik.leksand osv,negativa tongångar är väl inget kul.... |
| Namn: Mattias - 74 |
| Stad: Uppsala |
| Skickat: 16:42 - fre 15 maj 2009 |
| Hur vart med retstickan Tuokko ? kommer han till MIK eller ? |
| Namn: Knogen |
| Stad: Orsa |
| Skickat: 16:34 - fre 15 maj 2009 |
| Läsare>
"Tänk om alla skulle tycka lika, hur ska då saker och ting kunna utvecklas, i mitt förmenade så är kritik det enda sättet att driva något framåt, och man har till och med fått Nobelpris för ett sådant tänkande." Amen! Man behöver inte få Nobelpriset för att förstå att kritik är en viktig hörnsten i utvecklingen. Men sakliga inlägg är det väl ändå ingen som har något emot? Och sakliga inlägg får väl bemötas med likaledes sakliga inlägg om man har en annan uppfattning? Det kallas väl debatt om jag inte minns fel :-) |
| Namn: tomas |
| Länk: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1288 |
| Stad: Mora |
| Skickat: 16:32 - fre 15 maj 2009 |
| Det här kan ju vara något nu när Adam sticker, men han hamnar nog i malmö. |
| Namn: Dumbell |
| Skickat: 16:30 - fre 15 maj 2009 |
| Silvia Saint//
Kerman har väl nyss skrivit på för Kalpa, samma klubb som Adam |
| Namn: Knogen |
| Stad: Orsa |
| Skickat: 16:27 - fre 15 maj 2009 |
| Insu>
Noretpojkarna har säkert sina utstakade mål, precis som Mora IK. Mora IK:s mål är, och måste vara, att ta sig tillbaka till elitserien. Noretpojkarnas mål är förmodligen på en helt annan nivå. Dock är deras mål viktiga för dem, och alla inblandade där måste ju sträva åt samma håll, precis som vi i Mora IK. Ambitionen för en idrottsklubb måste väl ändå alltid vara att sträva uppåt, framåt? Annars kan man ju lägga ned verksamheten. Och strävan och vilja går hand i hand. I alla fall om man ska lyckas. För mig får du tro precis vad du vill om lagets chanser att gå upp. Du är också helt fri att dryfta dem, naturligtvis. Jag kan dock ha synpunkter på det. Negativism - hur mycket man nu vill få det till att vara realism - smittar lätt av sig, och på det sättet vinner man inte publik eller sponsorer. Jag har t.ex. svårt att tänka mig att en styrelseledamot i Ericsson sitter och säger högt på mötena att han inte tror Ericsson kommer att komma tillbaka till toppen igen. Jag tror inte heller att en politiker i ett parti som just ramlat ur riksdagen, på partikongressen högt säger att han inte tror de kommer att komma tillbaka till riksdagen igen. Det blir gärna en självuppfylld profetia av det då. Ditt inlägg fick till exempel mig att fundera: Är jag verkligen så blåögd att jag tror på laget? Jag kanske lever i en bubbla? Kanske är det så att Mora aldrig kommer att gå upp igen? Jag vill inte känna så. Jag vill tro att vi ska kunna komma tillbaka. Jag tror också att det synsättet är en förutsättning för att det ska kunna bli verklighet. Janne och Harald har det, och det måste de ha. Då tycker jag vi ska ha det också. Sedan är det som du säger att tro inte är något som kommer på beställning. Det går inte att göra något åt (även om jag önskar att jag kunde övertyga dig om att våra chanser är större än du tror). Däremot hur man visar det. På 90-talet träffade jag på en f.d. ledare i Mora IK som något glad i hatten deklarerade att "Mora kommer aaaaldrig att gå upp i elitserien". Jag blev ytterst förvånad över hans märkliga utspel. Senare blev jag rent av förbannad. Personen i fråga försvann sedan ut i pereferin och Mora gick upp i elitserien. Jag säger inte att det var tack vare att han försvann, men det var inte tack vare hans synsätt vi gick upp i alla fall, den saken är klar. Sedan kan man alltid vifta bort det faktum att vi faktiskt gick upp med att vi snubblade oss in på rena snorrötan. Min syn är dock en helt annan. |
| Namn: Bengt |
| Stad: Rättvik |
| Skickat: 16:07 - fre 15 maj 2009 |
| Gågatan i Mora verkar vara en mötesplats för all världens hockeyspelare. De verkar vara alla spelares våta dröm att en gång i livet få beträda denna heliga mark eller så intas det starka droger som får oanad påverkan på synnerven. Skulle 10% av dom spelare som setts där vara aktuella för Mora så skulle våra motståndare darra av skräck. |
| Namn: Silvia Saint |
| Skickat: 15:53 - fre 15 maj 2009 |
| Jag såg Kalle Kerman på gågatan idag, vore najs om kermit kom tebax |
| Namn: Läsare |
| Skickat: 15:07 - fre 15 maj 2009 |
| Som läsare av denna gästbok, och andra, ja man är allätare när det gäller hockey, så skiljer sig denna gästbok på ett sätt mot andra.
Och det gäller när någon framför kritik mot Mora Ik, oavsett vad kritiken gäller, så är det alltid samma ”namn/trojka” som försvarar Mora Ik. Jag tycker själv att många gäster framför sin kritik på ett bra sätt, väl underbyggt och saklig i sin framställan. Tänk om alla skulle tycka lika, hur ska då saker och ting kunna utvecklas, i mitt förmenade så är kritik det enda sättet att driva något framåt, och man har till och med fått Nobelpris för ett sådant tänkande. När någon skriver att vi behöver tyngd i laget och då framförallt å backsidan, så är det enligt all ishockeykunskap helt riktigt. Likaså när någon skriver att man som supporter vill ha mera info vad som händer i och runt laget, så är detta också helt i linje med den utveckling som gäller. Listan kan göras lång, men jag tror ni förstår vad jag menar. Vi som är ”kunder” och betalar 3000- 4000 för att få sätta ner häcken, ska väl få någonting tillbaka,eller menar trojkan att det är bara och hålla tyst och le, samt att tro att allt ordnar sig. |
| Namn: Bengt |
| Stad: Rättvik |
| Skickat: 14:16 - fre 15 maj 2009 |
| Adam till Finland. Jag tror ju inte att Greger hade förlängt om han inte fått nåt löfte om att Mora har ambitioner att slåss om en kvalplats. Dom flesta lag har fortfarande platser att fylla och vill liksom Mora ha spetsförstärkningar, så de är nog en väldig huggsexa om dom bästa nu. Då är de inte konstigt att det drar ut på tiden när det finns många kontraktsförslag att fundera över. |
| Namn: P-A |
| Skickat: 14:14 - fre 15 maj 2009 |
| Slinger> Sorry, hur kunde jag glömma bort Hossa! Fy på mig :-( |
| Namn: Old Glen |
| Skickat: 14:12 - fre 15 maj 2009 |
| Heja Knogen, PO, Insu, Nille .... och ytterligare några, som kan para saklighet med litet Djlranamma! Till dem som gnäller här på sidan vill jag säga, att om man vill stötta MIK så bör stöttandet inte bara gälla grabbarna på isen utan även ledningen, som rimligen måste antas göra sitt bästa. Kanske t o m Janne Simons kan behöva lite tilltro och upp-skattning ibland? Läs gärna artikeln i dagens MT igen, och reflektera över vad du skulle ha tyckt ifall Simons uttalat sig "tvärt emot" sin policy, lovat saker, som senare visar sig inte hålla. |
| Namn: Insu |
| Skickat: 14:07 - fre 15 maj 2009 |
| Knogen m.fl>
Oj, det var tydligen att svära i kyrkan… Men tro är ju nu ingenting man kan skaffa på beställning. ”Jag håller på Noretpojkarna, alltså tror jag att de vinner SM-guld – annars är jag en dålig supporter”. Och när jag skriver ”förmodligen” är det väl knappast att betrakta som en ”övertygelse”? Men man måste skilja på tro och förhoppning. Min tro inför säsongen som gick var att MIK skulle gå till playoff, men min förhoppning var att vi skulle ta oss till kvalserien. Hur gärna jag än vill att MIK åter ska kvalificera sig för elitserien så tror jag det inte – inte så länge som vi har nuvarande seriesystem och maktfördelning. Men det är inte synonymt med att jag håller det för uteslutet. Så länge det finns liv finns det hopp. Eller som PeO skriver: ”Chansen är liten att vi fixar detta en gång till men liten är större än noll.” Det är dock många faktorer som måste samspela, och tur är en av dem. Sedan kan våra möjligheter komma att förändras om bara ett eller ett par år – till det bättre eller till det sämre – då inga seriesystem varar för evigt. Vad händer om vi får en fjortonlagsserie? Vad sker om man stänger elitserien? Hur går det om fyra-fem lag hoppar av och startar en egen europaliga? Men i nuläget har vi en elitserie med tolv lag där de rika klubbarna har ett stort inflytande – och våra möjligheter att ta oss dit är i ganska begränsade. Till sist: efter att MIK spelat i högsta serien i fyra säsonger ser många supportrar allsvenskan som ett misslyckande – och en del betraktar den rentav som en skitserie. Själv tycker jag det är lika roligt att följa MIK i den näst högsta serien som jag gjorde under elitserieåren, kanske till och med roligare. I mina ögon finns det mer själ och hjärta på den här nivån, så min förlorade tro minskar inte mitt supporterskap – tvärt om. Mora IK – Sveriges sista ishockeyklubb. |
| Namn: Andrew |
| Skickat: 13:57 - fre 15 maj 2009 |
| Jag tycker att Mora ska var stolt att vi prestera relativt bra med de resurser som finns. Tycker också att en mer positiv inställning från en del fans skulle hjälpa till avsevärt. Spelare älskar och prestera bättre när fansen heja. Luft är gratis, det kan vi alla bjuder på. |
| Namn: Mace |
| Länk: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=41 |
| Stad: Far East. |
| Skickat: 13:20 - fre 15 maj 2009 |
| Slut på markerings missar......i MIK iaf.. ;) |
| Namn: Knogen |
| Stad: Orsa |
| Skickat: 13:03 - fre 15 maj 2009 |
| Fast det heter ju inte jettebebis, utan jättebebis förstås... :-) |
| Namn: Ola |
| Stad: Medl nr 84 |
| Skickat: 12:58 - fre 15 maj 2009 |
| Slinger>
Detroit kallas väl Lilla Mora. :-) |
| Namn: Nille |
| Stad: Mora |
| Skickat: 12:44 - fre 15 maj 2009 |
| Bra knogen och peo mfl. Vad reportrarna skriver och inte skrivewr, det struntar jag i. Skulle man tro allt som journalister skriver om Mora ik hade jag dragit för länge sedan.
Jag gör mitt bästa för Mora ik oavsett och det är många fler som gör samma sak, trots att det är den blåsigaste och kallaste hockey vinter mentalt, vi upplevt på länge. Efter vinter kommer det en vår och hockey sommar. Dit ska jag igen, oavsett vad andra säjer och tycker...... HEJA MORA IK i med och motgång |
| Namn: Slinger |
| Skickat: 12:41 - fre 15 maj 2009 |
| P-A: Det är väl t.o.m 3st fd. moraspelare i Detroit!
Lilja, Cleary, Hossa. |
| Namn: Nille |
| Stad: Mora |
| Skickat: 12:34 - fre 15 maj 2009 |
| Jag vill inte med detta inlägg peka ut någon person, personer. Alla har rätt till en åsikt, enligt uppförande koden här inne om man följer reglerna.
Har vi kastat in handuken allaredan trots att lagbygget inte är färdigt ännu,. Säsongen har inte börjat än. Vill ni som konstant skriver ner Mora ik att vi ska bli losers innan vi ens har börjat säsongen och laget inte är klart än. Hur mycket publik eller sponsorer ställer upp om vi hela tiden svärtar ner Mora ik. Ni som kommer med förslag på spelare som ni sedan anser att vi inte har råd., hjälp då till att få en bättre ekonomi till klubben, det behöver inte vara många kronor per person, utan det är antalet som ger kontinueligt, som ger de stora summorna. Gnäll inte så mycket, utan gör något istället. Jag har vigt delar av mitt liv för Mora ik och har till dags dato dragit in över 3,7 miljoner till klubben och det har varit/är möjligt tack vare de som köper lotter och souvenirer. Stort tack till de som lägger kronor till Mora ik på det sättet. Komm igen, inte ens solen är fläckfri. Vi kan inte förvänta oss en perfekt organisation och har vi kritik får vi hjälpas åt att göra något åt det. Det har genom åren kommit bra/fantastiska förslag i den här gästboken som, om det genomförts, hade gett Mora ik betydande finansiella intäkter, kort sagt bra ekonomi. Vi måste hjälpas åt att sprida positiva tankar/ utryck, om Mora ik, annars går det bara bakåt. Är det det vi vill eller vill vi tillbaka till ES så fort som möjligt. Kom ihåg det är vi som bestämmer. Släpp lillebror komplexet och se framåt istället. HEJA MORA IK i med och motgång |
| Namn: PeO |
| Skickat: 12:33 - fre 15 maj 2009 |
| Knogen: Rätta takterna! Chansen är liten att vi fixar detta en gång till men liten är större än noll.
Insu: Angående ekonomin så har vi Simons att hålla oss i nu när det blåser. Han kommer inte chansa med kredit. Och vad ska man säga om Bajen? 20 mille saknas! Jösses, dom är fortfarande en kvartersklubb mentalt sett. En pinsamhet för alla fotbollsgubbar som drar åt slipsen och pratar om hur kommersialiserad fotbollen är. Amatörer. Speaking of...LIF berättar med illa dold stolthet om hur affärsmässiga dom varit och nu blivit ännu proffsigare med den nya organisationen. Riktiga biznizmen behöver naturligtvis aldrig tala om sånt, det är självklara saker. |
| Namn: Tången |
| Skickat: 12:20 - fre 15 maj 2009 |
| Knogen> Jinglebells som vanligt;-) |
| Namn: Knogen |
| Stad: Orsa |
| Skickat: 12:10 - fre 15 maj 2009 |
| Insu>
Jag blir faktiskt rädd när jag ser supportrar resonera i termer som "vi kommer förmodligen aldrig gå upp igen". Hur står man ut med en sån övertygelse? Vad är det överhuvudtaget för konstig inställning? Ja, jag vet att man ska vara realist. Vi är en liten fjuttklubb som stångar på i skuggan av jettebebisen Leksand och med en budget stor som den del cluben i Linköping köper kaffe och godis för. Ska vi därför intala oss själva att vi inte är, och aldrig kommer att bli annat? Då lär vi knappast bli det heller. Att ha ett driv, en stark tro och ett jävlaranamma är inget som vi bara ska kräva av spelarna. Det är något vi supportrar måste bidra med också. Vi är nämligen också en del av MIK, och alla inom MIK måste dra åt samma håll. Om spelare och ledning hade haft den inställningen att vi nog förmodligen aldrig kommer att gå upp igen hade vi blivit rätt förbannade på inställningen. Det hade dessutom varit direkt tjänstefel. Det hade ofelbart lett till att ingen trott på laget. Tror ingen på laget är hela föreningen snart inbäddad i en grådaskigt loserdimma som innefattar alla, från styrelse till lagledning, sponsorer och publik. Dit vill inte jag med MIK, och det är faktiskt allas ansvar att se till att vi inte hamnar där. Sedan är det ju så att tur tillhör sporten. Tur har alla lag som lyckas, mer eller mindre. Att det var en "jävla massa tur" att vi gick upp beror nog lite på hur man ser det. Jag håller kanske inte riktigt med dig. Visst, sett till att Leksand kraschlandade och att SAIK fick dåndimpen när de skulle rulla in bollen i öppet mål, så var det väl kanske rejält mycket tur. Sett i ett lite större perspektiv kan jag inte tycka det var en jävla massa tur som förde oss till elitserien. Jag har nog lite högre tankar om klubben än så. Vi har genom åren kallats "Sveriges bästa lag utanför elitserien", "Sveriges mesta kvallag" mm mm. Det är epitet som skvallrar om att det ligger bra mycket mer än tur bakom. Den säsongen vi gick upp hävdar jag dessutom, med en dåres envishet, att vi var det bästa laget utanför elitserien. Inte bara sett till att vi ju faktiskt knallade upp, utan sett totalt över hela säsongen. Jag tycker nog vi gjorde skäl för vår ES-plats på mer än turlig väg. Klart som fan vi kan gå upp igen! Vi har förutsättningar i regionen som många lag - även i elitserien - skulle kunna döda för. Vi har en grundmurad ishockeykultur och ett kunnande som få andra lag kan ståta med. Sådant kan bära väldigt långt. Lägg därtill en gnutta tur, så kan det bära hela vägen ;-) FAN ANAMMA! |
| Namn: Tången |
| Skickat: 11:41 - fre 15 maj 2009 |
| MAO> Ja jag begriper inte meningen med artikeln. Vad ville DT egentligen? Som du säger så skapar den i alla fall inga positiva segervindar.
Spärr: Bambis! |
| Namn: Mattias - 74 |
| Stad: Uppsala |
| Skickat: 11:40 - fre 15 maj 2009 |
| P - A
Vilket tror ni är mitt favoritlag i NHL ;-)) Boston :) |
| Namn: MAO |
| Stad: Solna |
| Skickat: 11:28 - fre 15 maj 2009 |
| Återigen en informationsmiss/PRmiss äv Mora. Inga sådana här intervjuer ska ges av Simons utan kunna hänvisas till en informationsansvarig. I artikeln om Mora vinklas det hela som att Mora är riktigt illa ute, ingen vill se laget och inga nyförvärv är på väg. Tror inte läget är så dåligt, men det är inte bra att Mora speglas i media som en looserförening. Det drar ingen publik och inga nya sponsorer. Hade jag varit Simons skulle jag genast skicka en pressrelease om det ekonomiska läget i Mora för att sätta stopp för alla spekulationer skapade av artikeln. |
| Namn: mora08 |
| Skickat: 10:45 - fre 15 maj 2009 |
| -Med de resurser som klubben har idag så ska vi vara med och slåss om topplaceringarna, avslutar Harald.
Från en som har insyn i det ekonomiska läget och inte bara spekulerar. Man får intrycket av en del att MIK står på ruinens brant.......tror inte så är fallet... |
| Namn: P-A |
| Skickat: 10:34 - fre 15 maj 2009 |
| F.ö. 2 f.d. moraspelare i Detriot, känns bra!
Vilket tror ni är mitt favoritlag i NHL ;-)) |
| Namn: MAO |
| Stad: Solna |
| Skickat: 10:04 - fre 15 maj 2009 |
| För att sista meningen ska gå att förstå ska det naturligtvis stå:
"Men å andra sidan har ju Leksingarna inte haft så bra spelare i laget på länge." Tar alltid i mot att skriva L-ordet:-) |
| Namn: MAO |
| Stad: Solna |
| Skickat: 10:02 - fre 15 maj 2009 |
| Konstigt att man inte sett rubriken "Ex-Moring avgjorde semifinalen mellan Detroit och Anaheim"
Hade garanterat varit fallet om det varit en spelare från ett annat dalalag. Men å andra sidan har ju inte haft så bra spelare i laget på länge. |
| Namn: Underdog |
| Stad: Mora |
| Skickat: 09:33 - fre 15 maj 2009 |
| Nu gäller det för marknadsansvariga i MIK att dom är tårna nu med tanke på konjunkturläget! Jag föreslår att man tittar över prissättningen på biljetter. Det är väl bättre att få in lite mindre per såld biljett och sälja fler biljetter istället och att fylla hallen! Fler i hallen ger automatisk mer intäkter i kioskerna och på restaurangen. Titta vidare och hitta attraktiva paket att sälja och utveckla produkten ytterligare! Jag tycker vidare att MIK skulle vara med och finansiera en deltids hejaklacksledare som samlar och organiserar alla supporter aktiviteter. Det är viktigt med trevlig inramning och idag funkar inte klacken så bra som den skulle kunna göra! |
| Namn: frpe |
| Stad: Solna |
| Skickat: 09:14 - fre 15 maj 2009 |
| Insu:
Bra sammanfattat. Precis så är det! Lite som jag skrev igår i ämnet. |
| Namn: Insu |
| Stad: Sth |
| Skickat: 09:05 - fre 15 maj 2009 |
| Till syvende och sist är det aldrig en bra idé att handla för pengar man inte har. Det finns gott om exempel på klubbar – framför allt inom fotbollen – som har köpt dyra spelare och räknat med att detta ska höja publiksiffrorna och sponsorintäkterna kraftigt. När sedan glädjekalkylerna spruckit har klubbarna hamnat i ekonomisk kris och i några fall till och med gjort konkurs.
DT-artikeln speglar sannolikt verkligheten rätt bra och att i det läget gå ut och köpa dyra spetsspelare vore hål i huvudet, oavsett hur högt supportrarna skriker. Personligen tvivlar jag på att MIK kommer att spela i elitserien igen, åtminstone inte i den tolvlagsserie vi har idag. Och om vi mot förmodan skulle ta oss dit så lär det inte ske genom dyra spelarinköp utan snarare genom smarta värvningar, en bra juniorverksamhet, en god laganda och en jävla massa tur. Ungefär som förra gången, med andra ord. |
| Namn: TB |
| Skickat: 08:56 - fre 15 maj 2009 |
| Hur man än vrider och vänder på det hela blev publiktillströmningen förra säsongen en besvikelse. Ingen publik, inga intäkter, enkel matematik. 1000 st. färre per match innebär lågt räknat minst 3 miljoner. Det hade varit fina pengar för klubben att ha nu! Vad gör klubben för att locka publik? Ja, naturligtvis försöker man få till ett så slagkraftigt lag som ekonomin tillåter, det är ju trots allt det som är vad kärnverksamheten handlar om och det är ju det som bör vara det stora dragplåstret hos MIK. Tyvärr blir det lite av moment 22 över det hela om någon pusselbit fattas och kommer inte publiken går det bara åt ett håll. Vad gör Simons för att publiken skall komma? Ja, man kan vända på det också och fråga sig, vad gör publiken/supportrarna för att Simons/MIK skall få så stort ekonomiskt handlingsutrymme som möjligt. 1000 pers. mer en match ger MIK ca 200.000:- i extra intäkt. Få alternativ ger mer intäkter. Det handlar om att ställa upp och gå på matcherna, det är det bästa sättet att stötta laget på. Vi har det lag vi förtjänar är väl en sanning med modifikation, men om publikantalet i den avgörande playoffmachen är någon form av värdemätare så stämmer det, vi har det lag vi förtjänar. |
| Namn: Liza |
| Skickat: 07:52 - fre 15 maj 2009 |
| Ja, jag vet inte jag hur man ska tolka den där artikeln. Man vet ju inte vad reportern ställt för frågor, och som man frågar får man svar. Han var ju bara tvungen att ta upp den dåliga publiksiffran från Mora-Almtuna.
Ett reportage kan man ju vinkla hur man vill...... Det blir en negativ marknadsföring. Jag är ingen reporter, så det här är bara dom tankar som kom upp när jag läste artikeln. |
| Namn: heddan |
| Skickat: 07:43 - fre 15 maj 2009 |
| MIKare>> Jo nytänkande är faktiskt väldigt viktigt. Man kan inte bara trumma på o tro att allt ska ordna sig.
Vad Simons kommentarer beträffar så går det att överanalysera hur mycket som helst. Han är ju en man av få ord och säger sällan mer än vad han behöver. Men jag kan nog garantera dig att han inte är nöjd med hur truppen i dagsläget ser ut. Självklart säger han som han gör för att han vet att det gynnar klubben med bl.a. sponsorer om vi framstår som en toppkandidat på förhand. |
| Namn: Okami |
| Stad: Mora / Stockholm |
| Skickat: 07:20 - fre 15 maj 2009 |
| Såg en bil med MIK-märket på bakrutan igår på Allhelgonagatan på Söder i Stockholm! Det värmde;-) |
| Namn: MIKare |
| Skickat: 07:01 - fre 15 maj 2009 |
| I dagens MT beklagar sig Simons över sponsorer och svikande publik. I slutet av artikeln efterlyser reportern spets i truppen och får då svaret att det finns fullt av talanger.
Det här gör mig orolig. Verkar inte som han inte förstått att laget inte kan bestå av en grå massa utan det måste spetsas till. Dåligt med publik är en annan sak som tas upp. Lika här, en grå massa lockar inte publik inte ens en grå massa från orten. Vad görs för oss medlemmar och vad görs för att locka fler till klubben. Vad får man mer än medlemskortet? Inte ett skit, inte ens tack för att du stödjer oss eller något liknande när kortet kommer. Anordna medlemskvällar i shoppen med %. Medlemm ta med dig en kompis för xkr. Supporteklubbens ordförande som inte ens visar sin tillhörighet på matcherna. Det minsta man kan begära är väl att ordförande bär MIK-tröja eller? |
| Namn: Wibe |
| Länk: http://www.dt.se/sport/article429073.ece |
| Skickat: 06:55 - fre 15 maj 2009 |
| Kommer väl inte som någon överraskning. |
| Namn: Moose |
| Länk: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=5634 |
| Stad: MIK Land |
| Skickat: 22:58 - tor 14 maj 2009 |
| Hmm |
| Namn: Step |
| Skickat: 22:06 - tor 14 maj 2009 |
| Pavel Skrbek? Rykten kommer, rykten går..... |
| Namn: Nille |
| Stad: Mora |
| Skickat: 20:44 - tor 14 maj 2009 |
| Skrolla ner på sidan till mina inlägg har ni svaret på många av era påståenden och spekulationer. Tisdag och ondag.
HEJA MORA IK i med och motgång |
| Namn: Danne |
| Stad: mora |
| Skickat: 20:08 - tor 14 maj 2009 |
| Tror tyvärr inte moras koncept håller till elitserien heller...Laget ser svagare ut i år och dom unga som var duktiga i fjol måste ha tagit ett jävligt stort steg framåt i sommar....vilket säkert någon har, men långt i från alla,nu behövs klass värvningar med rutin....några som kan hålla i pucken och ta tag i spelet......unga hungriga kan även vara unga dumma vid pressade situationer,man går inte upp med ett junior lag,hur hungriga dom än är...Det behövs tre-fyra spelare med spets för att jag ens ska tro på en kvalserie,unga hungriga finns det snart så det räcker.... |
| Namn: Liza |
| Skickat: 19:19 - tor 14 maj 2009 |
| Äntligen är det ordning på Mora Hockeys hemsida. Nu skrivs det oändligt mycket mer än det gjorde för bara två veckor sen. Bra jobbat!!!!
Fortsätt i samma stil. Vi fans hungrar efter läsning om vårt lag. |
| Namn: Bengt |
| Stad: Rättvik |
| Skickat: 19:13 - tor 14 maj 2009 |
| Det är nog inte så enkelt att man får alla spelare man pekar på. Först måste spelaren i fråga vilja spela för Mora. Det är säkert flera tänkbara spelare som man har kontakt med, men många sociala bitar ska lösas för familjen, sen finns nog andra klubbar också med i bilden. Vill man ha specifika spelare så får man nog ha tålamod tills alla bitar faller på plats. Hade Mora bara varit ute efter att fylla truppen så hade det varit klart för länge sen, men man har nog större ambitioner än så med sitt lagbygge. |
| Namn: gabbe |
| Skickat: 18:20 - tor 14 maj 2009 |
| snacka om ett intressant spelschema för Mora nu i serieinledningen, 3 heta kvalseriekandidater väntar.. vi kanske skulle kunna få ihop en buss ner till percys skrytbygge? ;), skulle vara grymmt kul! |
| Namn: Gabbe |
| Skickat: 18:15 - tor 14 maj 2009 |
| jag tror nog att simons och Co vet vad dom sysslar med... va så lugn bara ;) |
| Namn: kp |
| Skickat: 17:41 - tor 14 maj 2009 |
| Jag förstår inte riktigt hur MIK-ledningen tänker...när MIK missade kvalserien så hade man möjligheten att utan stress bygga laget. Nu ser jag att lag som spelade i kvalserien har plötsligt större trupper än Mik. Det var enligt Simons en fördel att nu kunde man leta spelare i lugn och ro. Men inget händer.....det känns som man återigen missar vissa spelare. Jag tror nog att Harald har hittat vissa spelare som han vill ha..men...ett viss herre vill ha full koll. Det var den spricka man kunde känna när Arto var sportchef.....men man hoppas på under trots allt. |
| Namn: Tången |
| Skickat: 17:03 - tor 14 maj 2009 |
| Bengt>
Helt rätt. Leksand har för stora slantar värvat stjärnspelare, men vid leveransen har det visat sig att samtliga stjärnor redan har slocknat. Jag tror att vår enda chans att nå framgång i hockeysverige är att just göra det vi nu gör; Satsa ungt och hungrigt! Det är helt ok att värva spelare som ser MIK som en språngbräda till elitserien. De är ytterst motiverade och kommer att ge allt. Vad annat kan vi göra än rätta mun efter matsäcken? Nu har vi ju Greger som "The Old Man" men jag tror att det nog snart kommer en till som kan ta över rodret om Greger skulle navigera fel! Spärr: Basti |
| Namn: Bengt |
| Stad: Rättvik |
| Skickat: 16:27 - tor 14 maj 2009 |
| Det är många här inne som tror att dyra sk klassvärvningar är enda vägen till framgång. Det tror inte jag. Isåfall hade ju både Leksand och Malmö varit stabila elitserielag för länge sen, så många miljoner dom har bränt på vad dom trodde var stjärnspelare. Men så enkelt är det inte. Det haglar ju hånfulla kommentarer här inne om alla Leksands misslyckade värvningar och ändå vill man att Mora ska prova samma koncept. De är inte alltid en fördel att ha mycke pengar om man inte är noga med vad man köper för dom. Har man lite sämre ställt så riskerar inte att få spelare som kommer för pengarna. |
| Namn: Sold |
| Länk: http://www.morahockey.se/Admin/system/readnew2.asp?id=1398 |
| Stad: Sold |
| Skickat: 16:17 - tor 14 maj 2009 |
| Moras 3 första matcher i höst:
Onsdag 16/9 19:00, Mora IK - IF Björklöven Fredag 18/9 19:00, IF Malmö Redhawks - Mora IK Onsdag 23/9 19:00, Mora IK - AIK IF |
| Namn: frpe |
| Stad: Solna |
| Skickat: 13:59 - tor 14 maj 2009 |
| Det är svårt att satsa om man inte har några pengar till det. Sponsorerna drar ner på sponsringen i dessa tider samtidigt som publiken svek förra säsongen. Det får man betala priset för nu. Tror inte på några klassvärvningar från Moras håll tyvärr. Inget konstigt med det bara ett bevis på sundhet. |
| Namn: MIK i Tyresö |
| Skickat: 12:20 - tor 14 maj 2009 |
| Pierre> Alla har ju rätt att ha sin egen åsikt. Men vad jag uppfattar bland en del andra hör och vad som är min mening/tro är att vi som håller och som stöder Mora Ishockey Klubb skall ha tålamod och att låta dom berörda i MIK bygga ett lag från grunden. Självklart hoppas man på en direktplats till kvalet kommande säsong men tror att även våren 2010 kommer Mora att få försöka ta en plats till kvalet via play off spelet.
Kan man dock få en bra stomme som man kan jobba vidare på under säsongen 2010/2011 så tror jag att möjligheten år stor att hamna bland dom tre främsta till kvalet våren 2011. Där kan ju sedan allt hända. |
| Namn: Pierre |
| Stad: Mora |
| Skickat: 11:41 - tor 14 maj 2009 |
| Jag tycker att Mora börjar att värva någon spelare nu för det går lite trökt nu..... Jag hoppas på att Mora kan få en gammal elitseriespelare från förra året så att Mora kan ha ngn chans att gå till åtminstonde kvalserien.. Det tycker jag att man ksa satsa på... Något annat är ju fiasko... Tycker jag vad tycker ni andra??? |
| Namn: Tången |
| Skickat: 11:33 - tor 14 maj 2009 |
| Första seriematchen 09/10: MIK - Björklöven 16/9. |
| Namn: Mike Skinner |
| Stad: Lund |
| Skickat: 08:52 - tor 14 maj 2009 |
| Vikt är bra, men det jag sitter och hoppas mest på nu är att Kempe ska bestämma sig för att spela i Mora minst en säsong till. Hade varit guld värt!
Orchspärr: Tröjan i taket, Hasse Hansson! |
| Namn: LarsL |
| Stad: Sthlm |
| Skickat: 06:06 - tor 14 maj 2009 |
| heddan
All heder åt din höga ambitionsnivå vad gäller resor! Jag lär knappast hänga med på ens flertalet hemma- eller bortamatcher, men visst vore det kul om vi kunde få ihop åtminstone några resor nästa säsong. |
| Namn: Healey |
| Skickat: 23:55 - ons 13 maj 2009 |
| Är man inte intresserad av Mora IK så har det tyvärr inte varit så kul att gå på hockey i Mora kan jag tänka mig...hade det varit roligare hockey och roligare profiler i laget så hade det nog varit mer publik. Men så ska man inte glömma att vi är en liten ort så det är ganska bra med folk just nu ändå! Men för varje år i allsvenskan så lär det nog inte bli mer publik tyvärr om vi inte börjar ta oss till kvalserien. |
| Namn: Insu |
| Skickat: 23:53 - ons 13 maj 2009 |
| The wolf>
Ja, jag tycker också laget gjorde det riktigt bra efter omständigheterna (trots den tråkiga säsongsavslutningen). Likväl hade man budgeterat med större publiksiffror och sannolikt också räknat med en kvalserieplats. Sedan kan vi ha åsikter om de förhoppningarna var orealistiska eller inte. Men faktum kvarstår: att grunda årets spelarbudget på hur det såg ut i september 2008 är inte relevant. |
| Namn: The wolf |
| Skickat: 23:47 - ons 13 maj 2009 |
| Insu: då tycker jag att man varit på tok för troende. För laget gjorde det mycket bra. Hade man så säkert räknat med att bli topp 3? Publiken kommer så klart i mindre skala när det inte gäller nått. Det kommer inte mycket i vinter heller om vi inte får några profiler. Man måste ha något att bjuda på för att kunna sälja. Sen kostar det mycket anser många. Folk prioriterar. Dagens sanning. Like it or not! |
| Namn: Bengt |
| Stad: Rättvik |
| Skickat: 23:42 - ons 13 maj 2009 |
| The Wolf> Ett inlägg i eran ordväxling. Inte många trodde på chans att gå upp, men spel i kvalserien var ju inte orealistiskt, och de hade gett både nyttig erfarenhet för spelarna och ett antal sköna miljoner i klubbkassan som hade varit till nytta för vidare lagbygge. |
| Namn: The wolf |
| Skickat: 23:37 - ons 13 maj 2009 |
| Bengt: har han gått upp i vikt nu? Han vägde under 70kg tidigare. Fattas likväl minst 10kg där. |
| Namn: Insu |
| Skickat: 23:36 - ons 13 maj 2009 |
| Eh... vem har drömt? Nej, jag trodde inte vi skulle gå till elitserien, det är liksom precis det jag försöker förmedla - och det gjorde inte tränarna heller. Att MIKs publiksiffror skulle minska jämfört med elitserien fanns också med i budgeten.
Likväl var publiksiffrorna ännu lägre än de förväntade, och den missade kvalserieplatsen var ytterligare ett hål i plånboken. Så när du grundar årets spelarbudget på hur ekonomin såg ut i september ifjol blandar du äpplen och päron. Så jag begriper faktiskt inte vad du svamlar om. |
| Namn: The wolf |
| Skickat: 23:29 - ons 13 maj 2009 |
| Insu: varför anställdes Sirviö som sportchef? Så frågan var. Man måste väl ha vetat om att publiksiffrorna skulle minska i allsvenskan. Sen med ett helt nytt lag. Så kunde man knappast tro på mera. Hade du trott på chans att gå upp te elitserien? Då har du trott mera än tränarna. Då har du drömt. |
| Namn: Bengt |
| Stad: Rättvik |
| Skickat: 23:16 - ons 13 maj 2009 |
| MAO> Enligt dom färska viktuppgifterna på Moras hemsida är snittvikten på backarna 83,4kilo och därmed rusar vi i ett nafs förbi Sundsvall med icke obetydliga 0,5kilogram. |
| Namn: Insu |
| Skickat: 23:05 - ons 13 maj 2009 |
| The Wolf:
"Visste man inget om detta i höstas?" Hur i hela fridens namn skulle man i höstas kunna veta hur stora publiksiffrorna skulle bli eller att vi inte skulle gå till kvalserien? |
| Namn: TB |
| Skickat: 22:38 - ons 13 maj 2009 |
| Ang. seriestart: MIK börjar hemma den 16:e sept. mot Björklöven |
| Namn: Bengt |
| Stad: Rättvik |
| Skickat: 22:35 - ons 13 maj 2009 |
| MAO,The Wolf> Och ändå har dom inte bestämt sig om 74kilo Cedergren ska få nåt kontrakt än. Isåfall närmar vi oss 80kilo snart. |
| Namn: Tången |
| Skickat: 22:27 - ons 13 maj 2009 |
| Jag hoppas verkligen att vi slipper en sån "utvikningspojke" som Nordström här hos oss! Ge han te Leksand! |
| Namn: The wolf |
| Skickat: 22:06 - ons 13 maj 2009 |
| Mao: instämmer helt. Har även tidigare påpekat just detta. Vi får hoppas att dom kvarvarande värvningarna lyfter upp vikten. Mycket oroväckande läsning du givit. |
| Namn: MAO |
| Stad: Solna |
| Skickat: 21:58 - ons 13 maj 2009 |
| Nu har det ju värvats lite i de olika AS-lagen sedan jag gnällde på vikten senast, eller snarare avsaknaden av vikt i Mora. Här är medelvikten på backlinjerna i AS så här långt. Värt att notera är att flera av förhandfavoriterna parkerar på strax under eller över 90 kg. Men inte Mora...vi parkerar i botten på lite över 82 kg i medelvikt. Jag har tjatat förr och jag tjatar om det igen...det håller inte. Även om det bara finns tre backar i Moras J20 uppställning klara så är medelvikten på skyhöga 85 kg om man jämför med vårt seniorlag.
AIK 92 Malmö 91,4 Västerås 91,2 Växjö 90,3 Örebro 89,8 Leksand 89 Troja 87,9 Bofors 86,6 Borås 86,3 Almtuna 85,7 BJL 84,6 Oskarhamn 83,7 Sundsvall 82,9 Mora ik 82,6 kg |
| Namn: heddan |
| Skickat: 21:39 - ons 13 maj 2009 |
| PeO med fler>>
Kul att ni tycker om mitt förslag. Vi borde samla ihop alla från Stockholm som är intresserade av att åka på matcher frekvent och sedan se vad som passar. Jag tycker det är på tiden att en STHLMs falang till Drakarna ser dagens ljus. |
| Namn: Stigsson |
| Skickat: 21:32 - ons 13 maj 2009 |
| Bengt:
I MT står det faktiskt "Nordström öppnar för Mora" i rubriken till artikeln du hänvisar till. Beror nog på vilken länsupplaga du läser och att det är LIF-vinklat på nätet ser jag inte som konstigt då det drar fler ögon till sig sett över hela länet. |
| Namn: Lök |
| Skickat: 21:15 - ons 13 maj 2009 |
| Gudrun: Titta vad han har spelat i för ligor!! Han skulle ju få svårt att färga i Ore! Verkligen inget för MIK |
| Namn: PeO |
| Skickat: 21:08 - ons 13 maj 2009 |
| Heddan: Jag gillar din attityd men som Torsten säger får vi klura på minibussar eller andra uppslag. |
| Namn: The wolf |
| Skickat: 20:52 - ons 13 maj 2009 |
| Gudrun: han är ju kanadensare. Hur ska man ha råd med honom. ? Han kostar för mycket. Det ska vara billiga spelare nu. Elomo blev ju för dyr. Nu kanske han hamnar i Björklöven? Då har många andra klubbar i allsvenskan mera pengar än vi. |
| Namn: Bengt |
| Stad: Rättvik |
| Skickat: 20:48 - ons 13 maj 2009 |
| dt har åter visat upp sin blåvita nuna.I dagens tidning är det en artikel om Peter Nordström med rubriken " Nordström intresserad av Lif". Sen står det längre ner i artikeln. "Leksand har visat sitt intresse och är i så fall ett hett alternativ. Det gäller även Mora, säger Nordström". Nu menar jag inte att jag vill ha hit honom men det är otroligt hur man kan formulera en rubrik för att visa att de bara är Lif som är intressant för honom. |
| Namn: TB |
| Skickat: 20:42 - ons 13 maj 2009 |
| Jag har en diffus känsla av att anledningen till att Mattias Beck inte skrivit på för AIK än, är att han förhandlar med Mora. Det var faktiskt på gång för något år sedan. Floyd, kan du bringa något ljus i frågan? |
| Namn: Nille |
| Stad: Mora |
| Skickat: 19:50 - ons 13 maj 2009 |
|
Bra heddan. "Friskt vågat hälften vunnit". Det hade varit jätte kul med en buss från kungsbuder med omnejd. Beroende på vilken väg ni åker upp kan det finnas de som vill följa med. HEJA MORA IK i med och motgång |
| Namn: Torsten |
| Skickat: 19:40 - ons 13 maj 2009 |
| Gudrun: Knappast
Heddan: Alla hemmamatcher låter ju lite tufft men någon resa lär det ju bli. Att "fylla bussen" vet vi sedan tidigare att det inte går så vi får nog titta på alternativ där. |
| Namn: gudrun |
| Länk: http://eliteprospects.com/player.php?player=3575 |
| Skickat: 19:32 - ons 13 maj 2009 |
| något`? |
| Namn: Nille |
| Stad: Mora |
| Skickat: 19:25 - ons 13 maj 2009 |
| Medlemmar i föreningen är välkomna att närvara på årsmötet. Kallelse ska skickas ut senast 14 dagar eller 1 månad innan årsmötet hålls, beroende på vad som står i stadgarna. De flesta förmodar jag är medlemmar i Mora ik. Väl mött i juni månad då mötet brukar avhållas. Medlemmar har rätt att ställa frågor under de punkter som avhandlas. Alla föreningar, klubbar får mindre pengar från sponsorer med tanke på det rådande lågkonjuktur och finansiella kris som råder i hela världen. Detta är orsaken till att jag tjatar på er att ställa upp, med någon hundra lapp extra, utöver att lösa medlemskap, köpa säsongskort, osv. Kan vi ställa upp med 100 kronor eller mer varje månad och vi blir kanke 4000 personer som gör det i snitt blir det 4.800.000 kronor. Skänker vi 200 kronor månaden i snitt blir det 9.600.000 kronor till klubben. Ja, jag vet alla har inte råd ens meden 10 per månad, utan gör det de kan ändå. Vi andra kan ändå göra det, kom till gågatan så ordnar vi det. Till början av säsongen har vi ett bra och slagkraftigt lag, trots att en del av Er verkar ha kastat in handuken alla redan. Nej,"Nu spottar vi nävarna och visar vart skåpet ska stå." HEJA MORA IK i med och motgång |
| Namn: Ville |
| Länk: http://www.morahockey.se/Admin/system/readnew2.asp?id=1397 |
| Stad: Mora |
| Skickat: 18:08 - ons 13 maj 2009 |
| Bra jobbat Martin!! |
| Namn: heddan |
| Skickat: 18:01 - ons 13 maj 2009 |
| Vad sägs om att vi moringar boendes i STHLM satsar hårt inför nästa säsong vad långresor beträffar? Jag kan tänka mig att åka på alla hemmamatcher och de flesta bortamatcher.
Fyll bussen! |
| Namn: P-A |
| Skickat: 17:03 - ons 13 maj 2009 |
| MIK i Tyresö> Årsmötet är väl bara öppet för medlemmar...eller... men det räcker väl för att information en skall komma ut. |
| Namn: MIK i Tyresö |
| Skickat: 16:47 - ons 13 maj 2009 |
| En fråga - Är det någon som vet när Mora har sitt Årsmöte? Protokollet från detta möte skall bli intressant att läsa för det måste väl vara öppen för allmänheten. Hur är det med bokslutet/resultatrapporten är den tillgänglig för allmänheten? Om så vad kan man få tag iden? |
| Namn: The wolf |
| Skickat: 16:32 - ons 13 maj 2009 |
| Ola: det ligger en hel del i det. Men man måste ställa sig frågan, som många gjort. Visste man inget om detta i höstas? Då man anställde Sirviö som sportchef. |
| Namn: The wolf |
| Skickat: 16:27 - ons 13 maj 2009 |
| Mik: din bästa spelare i dag. Ler! Godkänt. Men vad jag hört nu så ska man söka efter spelare som kan ta en plats i 1a eller 2a femman. Där kanske han inte räcker till. Men en joker kan han kanske vara? Kul me olika förslag på spelare. |